Læring i øjenhøjde: Fire digitale undervisningsforløb for blinde og svagsynede børn i grundskolen

Logo, Læring i øjenhøjde

Børn og unge med alvorlig synsnedsættelse har krav på at modtage den samme undervisning og anvende de samme materialer som alle andre i den danske grundskole. Elevernes alvorlige funktionsnedsættelse stiller samtidig krav til lærernes pædagogiske viden og udfordrer mulighederne for at inkluderende og differentieret undervisning.

For at imødekomme udfordringerne har Synscenter Refsnæs udviklet fire digitale undervisningsforløb i fagene dansk, matematik og idræt, som er lige til at gå til. Undervisningsforløbene indeholder lærervejledninger, instruktionsvideoer, podcasts og elevmaterialer.  Materialet er udviklet i et projektsamarbejde med Professionshøjskolen Absalon og konsulentvirksomheden Sensus og er frit tilgængeligt fra Materialeplatformen®

Sensus har samlet de fire undervisningsforløb på https://lio.sensus.dk

Som led i udviklingen er materialerne blevet afprøvet med positive resultater i en række klasser med inkluderede elever med alvorlig synsnedsættelse.

Læring i øjenhøjde blev gennemført som et toårigt projekt med økonomisk støtte fra Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler for undervisning. Foruden de fire digitale undervisningsforløb, har projektet udviklet en metode, som kan anvendes i tilrettelæggelsen af fremtidige undervisningsforløb i andre fag og emner.

Målgruppen – blinde og svagsynede børn og unge I den danske grundskole – er begrænset og omfatter ca. 1.200 personer. Som konsekvens har lærere sjældent erfaring med undervisning af elever med alvorlig synsnedsættelse.